Geregeld krijg ik intern de vraag of ik een verwijderd bestand terug kan halen. Meestal lukt dat wel, maar in enkele gevallen is het ook echt weg. Om dat te voorkomen, wil ik hier het een en ander uitleggen over back-uppen.
Mijn naam is Christiaan Koëter en ik ben werkzaam bij Koëter Vastgoed Adviseurs, onder andere als IT-medewerker.
In de loop der jaren heb ik me bezig gehouden met het back-uppen op verwisselbaar medium, maar ook online opslag.
Graag informeer ik u op dit gebied, wellicht hebt u er iets aan voor uw zakelijke of privé-omgeving.
Allereerst moet ik zeggen dat het hebben van een back-up, op welke manier dan ook, beter is dan het helemaal niet hebben van een back-up. Als men geregeld back ups maakt en op gescheiden plaatsen bewaart, kan er in principe niets mis gaan.
Vroeger maakte men een CD-ROM en brandde daar de gegevens op die men wilde bewaren. Tegenwoordig kan daarvoor een compacte harde schijf gebruikt worden, waar men bijvoorbeeld handmatig de gegevens naar toe kopieert.
Als je op een Mac werkt, kun je eenvoudig in de systeeminstellingen “Time Machine” activeren. De schijf wordt dan een Time Capsule. Zo kan men instellen dat deze automatisch om de zoveel minuten een back-up maakt.
Ook Windows kun je automatisch back ups laten maken:
klik op Starten > Instellingen > Bijwerken en Beveiliging; klik op back up; sluit een harde schijf aan; klik op een station toevoegen en selecteer de externe harde schijf.
Nog beter is het maken van online back ups. Zo ben je er zeker van dat, mocht men je computer en je geback-upte harde schijf stelen, alles nog in de Cloud staat. Of wat te denken van een virus op beide apparaten of een vaas bloemen die omvalt… Cloud is hier trouwens een verkeerde benaming, hiermee bedoelt men een compleet serverpark (lees: heel veel harde schijven en supercomputers bij elkaar in een compleet beveiligd gebouw).
Daarvoor kun je bijvoorbeeld Dropbox gebruiken. Je krijgt een extra map op je computer en sleept daar vervolgens je bestanden in; die worden geback-upt en zijn op jouw pc toegankelijk en je kunt er zelf voor kiezen of je deze wilt delen met anderen. Ook staan deze online; wanneer je je eigen computer niet bij je hebt, heb je gewoon nog toegang tot je gegevens.
Ook andere bedrijven bieden online back up en online opslag aan; een handige stelregel is dat 1 terabyte (1.000 gigabyte) ongeveer 10 euro per maand kost. Zo heeft Microsoft OneDrive (7 GB gratis), Google Drive (15 GB gratis) en Dropbox (2GB gratis). Mijn ervaring is dat Dropbox in combinatie met het betaalde abonnement van € 8,25 per maand op jaarbasis het beste van de drie is, met de meeste gebruikerservaring.
Ik hoor vaak zeggen: wat als je account gehackt wordt, ze je wachtwoorden weten en al je data kunnen bemachtigen?
Onmogelijk! Mits je gebruik maakt van tweestaps verificatie. Dat wil zeggen dat naast je opgegeven e-mailadres en wachtwoord, je ook nog een telefoon gebruikt (iPhone of Android).
Daar download je vervolgens: Google Authenticator, voor iPhone en Android. Het is gratis en zorgt ervoor dat dit trucje werkt; het wordt voor hackers onmogelijk om nog een account te hacken.
In je instellingen van Dropbox schakel je deze functie in; je geeft je telefoonnummer op en krijgt een QR-code te zien op je scherm. Je scant deze met Google Authenticator en krijgt dan een code die je moet invullen.
Iedere volgende keer moet je deze code, die de app voor je aanmaakt, invullen naast je gebruikersnaam en wachtwoord. De code is gelinkt aan je account en alleen jij kan nog in je account komen. De code wordt iedere 30 seconden veranderd.
Je kunt overigens opgeven een computer te vertrouwen voor Dropbox; dan hoef je niet iedere keer een nieuwe code in te vullen. Hackers hebben langer nodig dan 30 seconden om een account te hacken dus kunnen ze nooit in je account komen, tenzij ze natuurlijk je gebruikersnaam met wachtwoord en je wachtwoord op je telefoon weten.
Het is verstandig om de back-upcodes die je krijgt toegewezen (10) af te drukken en op een veilige plaats te bewaren, zoals in een kluis. Mocht je je telefoon kwijt zijn, kun je tenminste nog in je account.
Ook Gmail werkt met tweestaps verificatie, evenals veel andere online bedrijven. Vergelijk het maar met het inlogkastje van de bank.
Via deze link kun je een Dropbox-account aanmaken en start je meteen met 2 GB gratis. Wil je meer? Upgraden kan ook gewoon met iDeal.
Link: www.dropbox.com
Heb je nog vragen of wil je meer weten? Mail me gerust: c.koeter@koeter.org